Verdiepingstraject Mantelzorgmakelaar
Fysiek: (3 dagen van 2 x 3uur les)
Ziektebeelden
In je werk als Mantelzorgmakelaar kom je veel in aanraking met mensen die lijden aan bepaalde ziektebeelden zoals COPD, NAH, Ziekte van Parkinson etc
Wanneer je geen medische achtergrond hebt is het vaak lastig in te schatten waar deze mensen tegenaanlopen en wat zij in de toekomst nog kunnen verwachten
Op het moment dat je voor deze mensen een aanvraag WLZ moet gaan doen, is het fijn te weten waar je op moet letten en wat je moet vermelden.
Tijdens deze les behandelen we de meest voorkomende somatische ziektebeelden en krijg je handige tips waar op te letten en wat belangrijk is bij een aanvraag WLZ
Jeugdzorg
In de jeugdzorg moeten voortdurend moeilijke beslissingen genomen worden. Hierbij spelen ook morele en juridische vragen vaak een rol. Zoals: ‘met welke belangen moet ik nog meer rekening houden?’, ‘hoe zit het met de rechten van de ouders?’, ‘met welke wetten moeten wij rekening houden?’.
Ion deze bijeenkomst wordt je op de hoogte gesteld van belangrijke wet- en regelgeving en in het bijzonder rondom belangrijke thema's in de jeugdhulp: zoals privacy, problematische echtscheidingen en kinderbeschermingsmaatregelen.
Ook kijken we samen naar welke mogelijkheden er liggen voor de jeugd in het voorliggend veld.
Eigen veiligheid
Als mantelzorgmakelaar kom je in contact met cliënten en diens mantelzorgers. Jouw veiligheid dient voldoende gewaarborgd te zijn. Als mantelzorgmakelaar verkennen we een aantal aspecten rondom onze eigen veiligheid en leren hoe om te gaan met onveilige situaties.
We starten met onderzoek naar onze eigen (on) veiligheidsgevoel bij de uitoefening van ons werk. Dan bespreken we redenen en achtergronden van agressie. We bespreken het verschil tussen geweld en ontspoorde mantelzorg.
Daarna gaat het over het herkennen van veiligheidsissues en het adequaat handelen daarbij:
- Het stimuleren van groen gedrag. (hoe kun je je veiligheid bevorderen?)
- Hoe gaan we om met oranje gedrag. (het herkennen van verbaal en non verbaal gedrag, dat vooraf kan gaan aan agressie)
Hoe te handelen bij rood gedrag. (onacceptabele verbale en non verbale (re) acties)
Tot slot en ook tussendoor analyseren we opgedane ervaringen rondom het thema onveiligheid. Begrippen die daarbij aan de orde komen zijn: mentaliseren en zelfcompassie.
Doelen cursist
- Kan een aantal redenen benoemen en uitleggen van waaruit agressie kan optreden.
- Is zich bewust van de eigen invloed op de interactie, met de client of de mantelzorger, van waaruit agressie kan optreden.
- Heeft inzicht in eigen gedrag (sterke en ontwikkelkanten) bij
het stimuleren van groen gedrag.
- omgaan met orangje gedrag
- het handelen bij rood gedrag
Zorg en recht
Tijdens deze bijeenkomst worden een aantal zaken uitgelegd die verder gaan dan de basis Zorg en Recht voor Mantelzorgmakelaars. Tijdens de les gaan we nader in op de onderwerpen Bewind, Mentorschap, Curatele, Gewaarborgde hulp, Wie is dossierhouder en het maken van bezwaar.
- Bewind
- Mentorschap
- Curatele
- Gewaarborgde hulp
- Wie is dossierhouder
- Afwijsgronden bij bezwaar; wat ga je doen
- Afwijsgronden door wet of eigen regels
Doelstelling
De mantelzorgmakelaar ontwikkelt zijn/haar kennis over:
- Rechtsbescherming( curatele, bewind voering, mentorschap)
- PGB/Gewaarborgde hulp
- Verplichtingen instelling wat betreft dossierhouderschap
- Bezwaar
Na afloop van de bijeenkomst
- heb je kennis van wet- en regelgeving op het gebied van bovengenoemde items
- ben je in staat om cliënten en familie adequaat te informeren over bovengenoemde zaken
- ben je op de hoogte van de gronden om in een bezwaar te gebruiken
Motiverende gespreksvoering 1 en 2
‘Mensen willen wel veranderen maar niet veranderd worden!’
Zorgsituaties kenmerken zich door steeds optredende veranderingen. Deze veranderingen vragen aanpassingen van de cliënt en diens directe zorgomgeving. Eén van de belemmerende factoren om te komen tot verandering vormt het idee van betrokkenen op die veranderingen weinig invloed te kunnen hebben.
Mantelzorg makelaars en clientondersteuners vergroten de invloed van mantelzorgers en cliënten door op gelijkwaardige- en samenwerkingsgerichte wijze met hen in gesprek te gaan. Daarbij uitnodigend te zijn voor hun gesprekspartners waardoor deze op basis van persoonlijke motivaties en invloed komen tot een verandering die bij passend is bij hun situatie.
Tijdens de bijeenkomst oefenen we motiverende gespreksvaardigheden. We maken daarbij gebruik van de gesprekswaaier Motiverende gespreksvoering ISBN: 9789075569728. (€ 14,50) Deze dient u zelf ter voorbereiding aan te schaffen.